Personnalisation de l’apprentissage : comparaison des besoins et approches à travers l’étude de quelques dispositifs

Type de publication: 
Revues nationales
Code AERES pour les types de publications: 
ACL : Articles répertoriées AERES avec comité de lecture
Année de publication: 
2012
Informations sur la conférence/revue: 
STICEF (Sciences et Technologies de l'Information et de la Communicatio pour L'Education et la Formation)
Références complémentaires: 
Volume 19, 2012, ISSN : 1764-7223, mis en ligne le 21/10/2012, http://sticef.org
Auteurs de l'équipe OUN: 
Auteurs exterieurs: 
Marie LEFEVRE, Julien BROISIN, Valentin BUTOIANU , Philippe DAUBIAS , Lucie DAUBIGNEY , Nathalie GUIN, Stéphanie JEAN-DAUBIAS, Réjane MONOD-ANSALDI, Hélène TERRAT

Personalization of learning is the core of current research about ILEs (Interactive Learning Environnments). Approaches for developing ILEs enabling to personalize learning vary both from a didactic point of view and from a computer science point of view. In this paper, we present results of a study conducted on several training devices. This study was designed firstly to identify current needs in terms of personalization of learning and secondly to compare approaches enabling this personalization. It led us to identify obstacles to overcome for enabling personalization of learning, and to highlight benefits and disadvantages of the solutions studied.

KEYWORDS : Personalization of learning, needs, generic approaches.

Fichier attachéTaille
sticef_2012_NS_lefevre_06p.pdf1.13 MB